5.8.21

 


Freedelity fête sa 100 millionième vente enregistrée avec une carte d'identité belge

Lancé il y a 10 ans, Freedelity fête sa 100 millionième vente enregistrée avec une carte d'identité.

Aujourd’hui, l'utilisation de la carte d'identité comme carte de fidélité, carte de membre ou pour digitaliser des garanties est devenue pour beaucoup une réelle habitude. Chaque mois, plus d'un million de belges utilisent ce système qui totalise maintenant plus de 6.5 millions de membres uniques.

La carte d'identité numérique, une innovation dont la Belgique a été une pionnière, a démontré être un outil indispensable pour les activités officielles et a pris une place importante dans la société civile belge. Ainsi, la Belgique a une considérable avance sur ses voisins européens tels que la France, l’Allemagne ou les Pays-Bas. 

A la lumière de ces informations, Freedelity - une société avec ses racines en Belgique, accueille avec enthousiasme l'obligation par tous les états européens de distribuer dès 2021 des documents d'identité numérique à travers toute l'Europe, ouvrant ainsi le marché européen à son appli fort appréciée, pour les années à venir.

Fortement intégré avec les systèmes de caisses, la plateforme Freedelity propose aux consommateurs une série de services sous le nom de MyFreedelity.

Accessible via un portail et une application mobile, chaque consommateur peut donc contrôler ses coordonnées et avoir accès à son historique d'achats, ses garanties, sa fidélité, mais aussi à son historique de communications avec ses fournisseurs et, bien entendu, aux dépliants publicitaires.

A propos de Freedelity

Freedelity, société ICT basée à Nivelles (Brabant Wallon), est née en 2010 de la réunion de trois passionnés. Elle s'est donné pour objectif de doter la carte d'identité électronique d'une réelle utilité pratique au quotidien. Freedelity offre des services à forte valeur ajoutée pour le marché du retail, de l'évènementiel d'entreprise et du field marketing grâce à ses multiples solutions CRM inédites en gestion et dynamisation de bases de données, en fidélisation de clientèle et de marketing multi channel. Avec MyFreedelity, adoptée aujourd'hui par plus de 6.500.000 consommateurs et plus de 1.000 professionnels, la société nivelloise a pleinement réussi son défi de remplacer les trop nombreuses cartes de fidélité qui encombrent les portefeuilles par la simple carte d’identité.

Visitez aussi Freedelity sur  www.myfreedelity.com et www.custocentrix.be  


 


*Freedelity viert 100 miljoenste verkoop geregistreerd met een Belgische ID-kaart

Freedelity,  10 jaar geleden op de markt gebracht, viert nu zijn 100 miljoenste verkoop geregistreerd met een Belgische ID-kaart

Vandaag is het gebruik van de identiteitskaart als klantenkaart, lidkaart of om garanties te digitaliseren voor velen een gewoonte geworden. Elke maand maken meer dan een miljoen Belgen gebruik van dit systeem, dat nu in totaal meer dan 6,5 miljoen leden - individuele personen- telt.

De digitale identiteitskaart, een innovatie waarin België een pioniersrol speelde, is een essentieel instrument gebleken voor officiële activiteiten en heeft een belangrijke plaats ingenomen in het Belgische maatschappelijk middenveld. Zo komt het dat België een aanzienlijke voorsprong heeft op zijn Europese buren zoals Frankrijk, Duitsland of Nederland.

In het licht van deze informatie verwelkomt Freedelity - een bedrijf met wortels in België, enthousiast de verplichting om vanaf 2021 digitale identiteitsdocumenten in alle EU-landen in te voeren en zo in de komende jaren een Europese markt te openen voor zijn succesvolle toepassing.

Het Freedelity-platform is sterk geïntegreerd met kassasystemen en biedt consumenten een reeks diensten aan onder de naam MyFreedelity.

Toegankelijk via een portaal en een mobiele app, kan elke consument met MyFreedelity zijn contactgegeve ns beheren en toegang krijgen tot zijn aankoophistoriek, waarborgen, loyalitypunten, maar ook tot reclamefolders en natuurlijk tot de historiek van zijn communicatie met zijn leveranciers.

Over Freedelity

Freedelity, een ICT-bedrijf uit Nijvel (Waals-Brabant), ontstond in 2010 uit de ontmoeting van drie enthousiastelingen. Het heeft zich tot doel gesteld om de elektronische identiteitskaart dagelijks echt praktisch bruikbaar te maken. Freedelity biedt diensten met een hoge toegevoegde waarde voor de retail-, bedrijfsevenementen- en fieldmarketingmarkt dankzij zijn meerdere nieuwe CRM-oplossingen op gebied van management en dynamisatie van databases, klantenbinding en multi-channelmarketing.

Met MyFreedelity, de digitale portefeuille die vandaag door meer dan 6.500.000 consumenten en meer dan 1.000 professionals wordt gebruikt, is het bedrijf uit Nijvel volledig geslaagd in zijn opzet om de talloze klantenkaarten te vervangen die portefeuilles en portemonnees overvol maken.

  Bezoek Freeddelity ook op www.freedelity.be/facebook; www.freedelity.be/twitter en  www.freedelity.be/linkedin

 


 

 

Attention : ces escroqueries ciblent les clients d'Amazon – ESET explique

La plupart d’entre nous sont fans de la commodité offerte par Amazon lors d’achats en ligne et c'est précisément cela qui attirent les cybercriminels

Amazon est le plus grand marché en ligne au monde avec plus de 386 milliards de dollars de revenus en 2020 et 200 millions d'abonnés à son service Amazon Prime, rien qu’aux États-Unis. Ceci n'est qu'une fraction de la clientèle qu'elle sert toute l'année dans le monde. Un tel nombre de clients attire bien sur les cybercriminels qui cherchent à gagner de l’argent en arnaquant des victimes sans méfiance par une variété de trucs qu'ils ont dans leur arsenal d'escroquerie.

Faux mail pour d'hameçonnage de commande

Comme tout fournisseur de services important, Amazon n'est pas épargnée de l'usurpation d'identité d’escrocs entreprenants qui cherchent à soutirer les informations personnelles des gens ou à accéder aux informations d'identification de leurs comptes. Les mails qu’on peut ainsi recevoir peuvent prendre diverses formes, mais ils utilisent généralement la forme d'un mail d'expédition Amazon courant, que les clients réguliers sont habitués à recevoir.

Ainsi, on peut en recevoir confirmant un achat qu’on n’a pas effectué et qui pousse à cliquer sur divers liens qui ressemblent à des informations de contact avec le service clientèle d'Amazon. Ces liens peuvent ensuite rediriger vers quelque chose qui ressemble à la page de connexion officielle d'Amazon. Lorsqu’on essaye de se connecter, on divulgue ses informations d'identification à l'escroc. En cliquant sur le lien ou la pièce jointe au mail, on peut télécharger sur son appareil une charge utile malveillante. Cette charge tentera alors de télécharger un logiciel d'enregistrement de frappe qui tentera à son tour de collecter les informations d'identification pour tous les services que l’on utilise.

A moins que l’escroc à l'origine de l'arnaque n'ait fait un travail impeccable avec le mail contrefait, il y a plusieurs signes avant-coureurs qui le trahiront comme étant une tentative d’hameçonnage. Si le mail contient des fautes de frappe ou de grammaire  et/ou une pièce jointe, il s'agit surement d'une arnaque. Lorsqu’on consulte un lien reçu dans un mail, en passant le curseur sur celui-ci on voit si l'adresse est quelque.chose.amazon.com où l'un des nombreux sous-domaines Amazon valides - par exemple, pay.amazon.com ou www.amazon.com. Si l’on pense être victime d'hameçonnage, il faut contacter directement Amazon qui prend ces problèmes très au sérieux.

Arnaques aux cartes-cadeaux

L’arnaque aux cartes-cadeaux est un autre problème récurrent qu’on peut rencontrer. Les escrocs peuvent utiliser différentes stratégies pour tromper leurs victimes, cependant, le but reste le même – les inciter à acheter et à envoyer des cartes-cadeaux Amazon. Les tactiques les plus utilisées consistent à créer un sentiment d'urgence ou de pression afin de pousser les victimes à agir vite, sans réfléchir au contenu du message ou de l'appel téléphonique. Les victimes peuvent recevoir des mails ou des appels téléphoniques non sollicités au sujet d’un problème urgent concernant leurs numéros de sécurité sociale ou de leurs avantages sociaux et pour le résoudre, elles doivent payer une amende en utilisant des cartes-cadeaux. Les victimes peuvent également être informées qu'un membre de la famille est en difficulté et a besoin d'une aide financière. Il y a plusieurs scénarios où les escrocs peuvent aussi se faire passer pour Amazon ou prétendre être quelqu'un de la direction de leur employeur, ou autre. Heureusement, la plupart de ces escroqueries peuvent être découvertes assez facilement si l’on garde les pieds sur terre.

Les agences gouvernementales ne demanderont jamais de payer une amende ou une pénalité par carte-cadeau, on peut donc être sûr à 100% que si on reçoit une telle demande, c’est une arnaque. Pour les autres scénarios et pour vérifier les demandes, il suffit d'appeler le membre de la famille pour voir s'il a réellement des problèmes ou la personne de l’entreprise qui a demandé les cartes-cadeaux. Il va sans dire qu’l faut contacter toutes les personnes ou institutions mentionnées ci-dessus via les canaux officiels et vérifiés.

Arnaque au paiement

Les arnaques au paiement se présentent sous de nombreuses formes et tailles et bien que la forme puisse être différente, les escrocs ne recherchent qu'une seule chose : le contenu du compte bancaire. Cela peut se produire de différentes manières. Une tactique courante consiste à essayer de convaincre de payer en dehors de la plate-forme sécurisée d'Amazon. Les escrocs essaieront de tromper leurs cibles de diverses manières en proposant par exemple un prix réduit. Si l’on accepte, le résultat le plus probable est que l’on perd et son argent et qu’on n'obtient pas le produit. De plus, on ne peut pas déposer plainte auprès d'Amazon puisqu’on a payé en dehors des limites de sa plate-forme. D'autres sortes d'escroqueries au paiement à surveiller, sont celles pour réclamer un prix qu’on a soi-disant gagné ou encore un vendeur dont on ne peut pas vérifier l'identité. Il faut aussi éviter les offres qui semblent trop belles pour être vraies ou que l’on trouve suspectes.

Le conseil évident est de s'en tenir à la plate-forme Amazon pour toutes les commandes et tous les paiements. L'entreprise elle-même met en garde contre les payements en dehors des limites de sa plate-forme : « N'envoyez pas d'argent (en espèces, par virement bancaire, Western Union, PayPal, MoneyGram ou par d'autres moyens, y compris par Amazon Payments) à un vendeur qui prétend qu’Amazon ou Amazon Payments garantira la transaction, remboursera les fonds si on  n'est pas satisfait de l'achat et gardera les fonds déposés pour un achat ultérieur. »

Appels téléphoniques douteux

Parfois, les escrocs recourent à des moyens plus « traditionnels » pour essayer de tromper leurs victimes tels que de faux appels d'assistance. Le contenu des appels peut varier, cependant, ils sont souvent du type message préenregistré se faisant passer pour Amazon qui affirme avoir fait une erreur avec le compte - quelque chose qui piquerait la curiosité - un achat louche, un colis perdu, etc.

Selon un avertissement émis aux USA par la Federal Trade Commission, le message demande d'appuyer sur 1 pour parler à un agent du service clientèle ou donne un numéro à rappeler. Si l’on engage la conversation, les escrocs essaieront très probablement de soutirer des données sensibles comme des informations personnelles ou de paiement.

La chose la plus sensée à faire, est de vérifier s'il se passe réellement quelque chose de suspect en contactant Amazon par les canaux directs, répertoriés dans la section assistance de son site Web. La société admet que dans certains cas elle peut passer des appels sortants, mais elle ne demande jamais aux clients de révéler des informations personnelles sensibles pour de vérifier leur identité.

En résumé

Lorsqu’il s’agit d’achats en ligne et d’activités connexes, le dicton « faire confiance, mais vérifier » reste toujours d’application. La plupart des escroqueries peuvent être évitées si l’on reste vigilant, curieux et que l’on garde son sang-froid. Si l’on reçoit des mails non sollicités, il faut vérifier leur provenance et ne pas divulguer des informations personnelles sensibles à quiconque prétend être un « représentant ou agent du service clientèle ».


 

Opgelet, deze scams richten zich op Amazon-klanten! Uitleg van ESET

De meesten onder ons zijn fan van het gemak dat Amazon biedt bij het online winkelen en dit is precies wat cybercriminelen aantrekt

Amazon is 's werelds grootste online marktplaats met een omzet van meer dan $ 386 miljard in 2020 en 200 miljoen abonnees op zijn Amazon Prime-service, alleen al in de Verenigde Staten. Dat is slechts een fractie van de klantenbasis die het bedrijf het hele jaar wereldwijd bedient. Zo'n groot aantal klanten trekt natuurlijk cybercriminelen aan, die geld willen verdienen door het oplichten van nietsvermoedende slachtoffers met heel wat trucs die ze in hun scam-arsenaal hebben.

 Valse phishingmail voor bestellingen

Zoals elke grote serviceprovider is Amazon niet immuun voor identiteitsdiefstal door ondernemende oplichters die persoonlijke gegevens van mensen willen stelen of toegang willen krijgen tot hun bankgegevens. De mails die hiervoor worden verstuurd, kunnen verschillende vormen aannemen, maar zien er doorgaans uit als een gewone Amazon-verzendmail, die vaste klanten gewend zijn te ontvangen.

Zo kan men bijvoorbeeld een mail ontvangen waarin een aankoop wordt bevestigd die niet werd gedaan en waarin men gevraagd wordt op verschillende links te klikken die lijken op de contactgegevens van de Amazon-klantendienst. Die links kunnen omleiden naar iets dat lijkt op de officiële inlogpagina van Amazon. Op hun beurt kunnen die links leiden naar iets dat op de officiële inlogpagina van Amazon lijkt. Maar als men probeert in te loggen, lekt men zijn gegevens naar de oplichter. Men kan ook, door op de link of de bijlage bij de mail te klikken, een schadelijke payload op zijn toestel downloaden. Deze payload zal proberen keylogging-software te downloaden die op zijn beurt zal proberen inloggegevens te verzamelen voor alle diensten die men gebruikt.

Tenzij de crimineel achter de scam onberispelijk werk heeft geleverd met de valse mail, zijn er doorgaans verschillende waarschuwingssignalen die dit als een poging tot phishing zullen aanwijzen.

Bevat de mail tik- of grammaticale fouten of zelfs een bijlage, dan is het hoogstwaarschijnlijk een scam. Wanneer men in een dergelijke mail een link raadpleegt, kan men, door er met de cursor over te bewegen, zien of het adres something.amazon.com of een van de vele geldige Amazon-subdomeinen is, bijvoorbeeld pay.amazon.com of www.amazon.com. Denkt men het slachtoffer te zijn van phishing-scam, dan neemt men best rechtstreeks contact op met Amazon, dat deze problemen als zeer ernstig beschouwt.

Scams met cadeaubonnen

Scams met cadeaubonnen is ook een probleem dat regelmatig optreedt. Oplichters kunnen verschillende strategieën gebruiken om hun slachtoffers te misleiden, maar hun doel blijft hetzelfde: verleiden tot het kopen en verzenden van Amazon-cadeaubonnen. De meest gebruikte tactiek is het creëren van een gevoel van urgentie of druk uit te oefenen om de slachtoffers snel te doen handelen, zonder dat ze diep kunnen nadenken over de inhoud van het bericht of het telefoontje.

Slachtoffers kunnen ongevraagde mails of telefoontjes ontvangen over een dringend probleem met hun sociale zekerheid-nummer of uitkering en om dit op te lossen, moeten ze een boete betalen met cadeaubonnen. Ze kunnen ook te horen krijgen dat een familielid in moeilijkheden verkeert en financiële hulp nodig heeft. Er bestaan verschillende scenario's waarin oplichters zich ook kunnen voordoen als Amazon, iemand van het management van hun werkgever of wat dan ook. De meeste van deze scams kunnen vrij gemakkelijk ontdekt worden als men zijn gezond verstand gebruikt.

Overheidsinstanties zullen nooit vragen om een ​​boete met een cadeaubon te betalen, men kan er dus 100% zeker van zijn dat, als men een dergelijk verzoek ontvangt, het oplichterij is. Om andere scenario's en verzoeken te verifiëren, belt men gewoon het familielid op om te vernemen of die echt problemen heeft, of de persoon in het bedrijf die de cadeaubonnen heeft aangevraagd. Het spreekt voor zich dat alle bovengenoemde personen of instellingen via officiële en geverifieerde kanalen moeten gecontacteerd worden.

Betalingsscams

Betalingsscams zijn er in vele soorten en maten en hoewel de vorm anders kan zijn, zijn oplichters slechts naar één ding op zoek: de inhoud van bankrekeningen. Dit kan op verschillende manieren gebeuren. Een veelgebruikte tactiek is om zich ervan te laten overtuigen buiten het beveiligde platform van Amazon te betalen. Oplichters proberen ons op verschillende manieren te lokken, zoals het aanbieden van een voordelige prijs. Als men daarmee akkoord gaat, is de meest waarschijnlijke uitkomst dat men en zijn geld verliest en het product niet krijgt. Bovendien kan men geen klacht indienen bij Amazon, aangezien de bedragen buiten de grenzen van het platform werden betaald. Andere soorten betalingsscams waarvoor men moet uitkijken, zijn het claimen van een vermeende gewonnen prijs of een verkoper wiens identiteit niet geverifieerd kan worden. Men  moet ook aanbiedingen vermijden die te mooi lijken om waar te zijn of die men verdacht vindt.

Het voor de hand liggende advies is om voor alle bestellingen en betalingen zich aan het Amazon-platform te houden. Het bedrijf waarschuwt zelf voor betalingen buiten de grenzen van zijn platform: "Stuur geen geld (contanten, overschrijving, Western Union, PayPal, MoneyGram of andere middelen, ook niet via Amazon Payments) naar een verkoper die beweert dat Amazon of Amazon Betalingen de transactie zal garanderen, het geld terugbetalen als men niet tevreden is met de aankoop, en het gestorte geld als borg houden. "

Twijfelachtige telefoontjes

Soms gebruiken oplichters meer "analoge" middelen om hun slachtoffers te misleiden, zoals valse hulpoproepen. De inhoud van de oproepen kan variëren, maar ze zijn vaak van het vooraf opgenomen type en doen zich voor als Amazon die beweert een fout te hebben gemaakt met hun rekening - iets wat de nieuwsgierigheid zou moeten wekken – of met een verloren pakket, een verdachte aankoop, enz. te maken heeft.

Volgens een waarschuwing die in de VS door de Federal Trade Commission werd verspreid, wordt in het bericht gevraagd om op 1 te drukken en met een medewerker van de klantendienst te spreken of wordt een nummer gegeven om terug te bellen. Als men een gesprek aangaat, zullen boeven proberen gevoelige gegevens zoals persoonlijke of betalingsinformatie vast te krijgen.

Het meest verstandige, voor de complete paniek optreedt, is controleren of er iets verdachts aan de hand is door contact op te nemen met Amazon via de directe kanalen, vermeld in het assistentiegedeelte van zijn website. Het bedrijf geeft toe dat het in sommige gevallen uitgaande gesprekken kan voeren, maar vraagt ​​klanten nooit om gevoelige persoonlijke informatie vrij te geven om hun identiteit te verifiëren.

Samenvatting.

Als het gaat om online winkelen en aanverwante activiteiten, geldt altijd het gezegde "vertrouwen, maar verifiëren". De meeste scams kunnen vermeden worden als men alert, nieuwsgierig en kalm blijft. Als men een ongevraagde mail ontvangt, controleert men best de herkomst ervan en maakt men geen gevoelige persoonlijke informatie bekend aan iemand die beweert een 'vertegenwoordiger van de klantendienst' te zijn.