- Een overweldigende
meerderheid van de bedrijven beschouwt zichzelf als goed uitgerust voor
nieuwe digitaliseringsprojecten
- Maar: een gebrek aan
expertise, financiële middelen en steun van het management zorgt voor
vertraging
- Met name in de
samenwerking met douaneagenten biedt digitalisering kansen
Een meerderheid van de bedrijven is van plan om zijn
douaneprocessen te digitaliseren of heeft alvast de eerste stappen daartoe
gezet. Dat is de conclusie op basis van het recente onderzoek ‘Clear the track for Digital Customs Management’,
dat is gepubliceerd door softwarebedrijf AEB in samenwerking met de Duale
Hochschule Baden-Württemberg (DHBW) in Stuttgart. Meer dan 35 procent van de
435 respondenten meldt dat zijn bedrijf tenminste één digitaliseringsproject op
het gebied van douaneprocessen heeft uitgevoerd. Bijna net zo veel bedrijven
heeft zo’n project in de planning of inmiddels opgestart. Het volledige rapport
is beschikbaar via www.aeb.nl/onderzoek.
Handelsconflicten versterken de
behoefte aan efficiënte standaard processen
Een derde van
de respondenten geeft aan dat digitalisering van douaneprocessen een hoge
prioriteit heeft binnen het bedrijf. Dat is veel gezien het feit dat
douaneafdelingen vaak klein zijn en om de schaarse middelen moeten strijden met
grote afdelingen zoals inkoop, verkoop of productie. “Onze aanname is dat de
media-aandacht over het groeiende aantal handelsconflicten de interesse van het
management in digitalisering van douaneprocessen een flinke impuls heeft
gegeven. Bedrijven hebben efficiënte, gestandaardiseerde processen nodig om
tijd vrij te maken voor hun douanespecialisten. Die hebben die extra tijd nodig
om problemen op te lossen en aan strategisch belangrijke opdrachten te werken”,
zegt dr. Dirk Hartel, hoogleraar logistiek en supply chain management aan de
DHBW en coauteur van dit onderzoeksrapport.
Effect van digitalisering van
douaneprocessen
De
ondervraagden zien de centralisatie van douane management als het belangrijkste
voordeel van digitalisering (61 procent). Zij noemen centrale archivering (49
procent) en verbeterde IT-communicatie met douaneautoriteiten (43 procent) als
andere resultaten. De respondenten hechten in het bijzonder veel waarde aan
digitalisering op terreinen als ‘exportmanagement’, ‘exportcontroles’ en
‘oorsprong & preferenties’.
Digitalisering als antwoord op
het tekort aan specialisten
Een meerderheid
van de ondervraagden verwacht dat de personeelskosten van de douaneafdeling
dalen als resultaat van digitalisering. Maar liefst 73 procent rekent op een
kostendaling van meer dan tien procent. Slechts 7 procent van de bedrijven is
daadwerkelijk van plan om de komende drie jaar te snijden in het
personeelsbestand van hun douaneafdeling. De reden voor dit opvallend lage
cijfer is het tekort aan gekwalificeerd personeel. “Bedrijven zoeken naar
efficiënte middelen om de grote werklast met de huidige bezetting beter af te
handelen, niet zozeer om daadwerkelijk de douaneafdeling in te krimpen. De
capaciteit van bedrijven is alleen schaalbaar met een digitale strategie. Als
douaneprocessen niet worden gedigitaliseerd, groeit de douaneafdeling uit tot
een groot bottleneck”, verklaart dr. Ulrich Lison, lid van de raad van bestuur
van AEB en eveneens coauteur van het onderzoeksrapport.
Optimisme overheerst, maar
bedrijven klagen over obstakels
Digitalisering
van douaneprocessen stuit op veel obstakels binnen bedrijven. Van alle
ondervraagden klaagt 36 procent over een gebrek aan expertise op het gebied van
digitalisering, 35 procent over het gebrek aan steun van het management en 33
procent over het gebrek aan middelen. Ondanks al deze obstakels overheerst
optimisme: 7 procent vindt dat zijn bedrijf erg goed is voorbereid op
toekomstige uitdagingen op het gebied van digitalisering, 62 procent beschouwt
zijn bedrijf als redelijk goed voorbereid. Hooguit 10 procent van de bedrijven
kan worden geschaard in de categorie van digitale experts. Nog eens 33 procent
behoort tot de categorie gevorderden, terwijl 36 procent in ieder geval enige
ervaring met digitalisering heeft opgedaan (‘beginners’). 21 procent heeft nog
geen enkele ervaring.
Nog steeds te weinig IT-interfaces
voor data-uitwisseling met douaneagenten
“Bedrijven
moeten snel en simpel aan de slag om ervaring op te doen. Ze moeten zich in
eerste instantie focussen op eenvoudige, kleine projecten die snel resultaat
opleveren – denk aan automatisering van exportmanagement of een dashboard met
data over internationale handel”, adviseert dr. Ulrich Lison. Een betere
IT-integratie met douaneagenten is ook zo’n project. Van de deelnemende
bedrijven vertrouwt 27 procent grotendeels of geheel op douaneagenten. Van deze
bedrijven gebruikt 63 procent email of telefoon voor communicatie met
douaneagenten. Niet meer dan 26 procent beschikt over een IT-interface voor
gestructureerde data-uitwisseling. “Geïntegreerde communicatie tussen
IT-systemen is een basisvoorwaarde. Anders leidt uitbesteding alleen maar tot
meer werk als gevolg van overbodige handelingen en potentiële misverstanden.
Dat resulteert uiteindelijk in een hogere total cost of ownership”, waarschuwt
dr. Dirk Hartel.
Over het onderzoek
Het rapport ‘Clear the track for Digital Customs Management’
is gebaseerd op een onderzoek onder 435 experts in de vakgebieden logistiek,
internationale handel en IT, afkomstig uit verschillende sectoren. De
respondenten werken bij bedrijven van verschillende groottes. Eén op de twintig
is lid van de directie of het topmanagement, ongeveer de helft heeft een
managementfunctie als hoofd van een afdeling of business unit. Het onderzoek
wordt sinds 2013 jaarlijks uitgevoerd door softwarebedrijf AEB en DHBW
Stuttgart.
AEB-software
ondersteunt de global trade en logistieke processen van bedrijven in de industriële,
commerciële en dienstensector. Meer dan 5.000 klanten uit meer dan 35 landen
maken gebruik van AEB-oplossingen voor douaneafhandeling, import- en
exportmanagement, sanctielijst screening, export controle, transport management
en magazijnbeheer.
Het portfolio
van AEB strekt zich uit van kant-en-klare softwareproducten in de cloud tot aan
on-premise oplossingen die door middel van configuratie makkelijk op uw
processen af te stemmen zijn. De oplossingen van AEB zorgen voor meer
transparantie, efficiëntie en kostenbesparingen in supply chain management en
verminderen bedrijfsrisico's.
AEB heeft meer
dan 450 medewerkers. Het softwarebedrijf heeft zijn hoofdkantoren en
datacenters in Stuttgart, meerdere regiokantoren in Duitsland en internationale
kantoren in Nederland, het Verenigd Koninkrijk, Singapore, Zwitserland, Zweden,
Tsjechië, Frankrijk en de Verenigde Staten.
Over DHBW Stuttgart (www.dhbw-stuttgart.de)
Over DHBW Stuttgart (www.dhbw-stuttgart.de)
Duale
Hochschule Baden-Württemberg (DHBW) behoort met circa 8.300 bachelor studenten
tot de grootste instellingen voor hoger onderwijs in Stuttgart en omgeving. De
instelling met specialisaties in bedrijfskunde, technologie en sociale wetenschappen
werkt samen met 2.000 zorgvuldig geselecteerde bedrijven en instituten om meer
dan veertig nationaal en internationaal erkende werk- en studieprogramma’s op
bachelor-niveau te kunnen aanbieden. In overeenstemming met de
coöperatiegedachte van de universiteit is het onderzoek op DHBW Stuttgart
toepassingsgericht. De drie afdelingen beschikken daarvoor over hun eigen
training- en opleidingscentra die focussen op verschillende onderzoeksthema’s.