■
Investeringen
in research & development, digitalisering van interne processen en een
nieuwe generatie IT-oplossingen – allemaal gefinancierd uit de dagelijkse
operatie
■
Nieuwe
orders en omzet op recordniveaus
■
Nieuw
hoofkantoor van €32 miljoen euro weerspiegelt toekomstgerichte strategie
AEB GmbH, een leverancier van software voor internationale handel en
logistiek, verwelkomt de toekomst met open armen. Het bedrijf investeert
stevig in research & development
(R&D), digitalisering van interne processen en training en opleiding voor
medewerkers. Het doel is om de gezonde groeicurve van de afgelopen jaren door
te zetten en het fundament voor succes op lange termijn te verbreden.
In dit kader investeert AEB meer dan 5 procent van zijn jaarlijkse omzet in
de ontwikkeling van medewerkers en meer dan 10 procent in R&D. Een van de
belangrijkste doelstellingen is uitbreiding en verdere internationalisering van
het huidige software portfolio. Een nieuwe douane-oplossing bijvoorbeeld stelt
bedrijven in staat om hun douaneaangiftes voor veel landen met slechts één
oplossing af te handelen – geautomatiseerd en gestandaardiseerd.
AEB vergroot daarnaast het portfolio met high-performance cloudoplossingen,
die eenvoudig online aangeschaft en snel voor gebruik geconfigureerd kunnen
worden. De softwareleverancier heeft daarnaast een eigen startup opgericht met
het doel om nieuwe businessmodellen, technologieën en oplossingen te ontwikkelen.
Software gebaseerd op standaarden – klantspecifiek
Een ander doel van AEB’s R&D-investeringen is het ontwikkelen van een
nieuwe generatie IT-oplossingen die flexibele, klantspecifieke ondersteuning
voor bedrijfsprocessen biedt. “Het idee is dat we de rol van logistiek voor
onze klanten versterken om innovatie te stimuleren en groei te versterken.
Logistiek is een factor waarmee bedrijven zich kunnen onderscheiden van hun
concurrentie”, verklaart Markus Meissner, Managing Director van AEB.
De software is grotendeels gebaseerd op standaard componenten uit het
AEB-portfolio. De nieuwe componenten kunnen worden geïntegreerd in een flexibel
aanpasbare proceslaag, waarin klanten hun eigen unieke processen tot op het
kleinste detail kunnen modelleren. “Gebruikers krijgen een oplossing die is
gebouwd op best practices en zo gemakkelijk te configureren is dat aanpassingen
zelf doorgevoerd kunnen worden”, voegt Meissner toe. “Standaard componenten met
speciale features zorgen voor de noodzakelijke stabiliteit. De module voor
douaneaangiftes bijvoorbeeld volgt de normale onderhoudscyclus van standaard
software, zodat die alle updates ontvangt en op elk moment aan alle eisen van
douaneautoriteiten voldoet.” De eerste projecten op basis van deze nieuwe
oplossingen verkeren nu in de implementatiefase.
Nieuwe orders en omzet op recordniveaus
AEB heeft een sterke financiële positie en financiert alle investeringen
uit de cashflow die de dagelijkse operatie genereert. De meest recente
financiële rapportage van het softwarebedrijf laat – net als voorgaande jaren –
een stijgende omzet, een robuuste cashflow en een recordaantal nieuwe orders
zien. De omzet in het fiscale jaar 2016 is met bijna 9 procent gestegen tot
€40,8 miljoen, terwijl het aantal nieuwe orders met 12 procent is gegroeid tot
een bedrag van €18,4 miljoen.
AEB rapporteert een vergelijkbare positieve trend in het huidige fiscale
jaar. “We zoeken succes dat we ons kunnen veroorloven. De huidige trend loopt
volledig synchroon met onze planning en onderstreept onze focus op de lange
termijn”, legt Meissner uit. “Dit is geworteld in onze bedrijfsfilosofie: we
laten winst op korte termijn graag liggen als ons dat op lange termijn sterker
maakt.”
Nieuw hoofdkantoor hét voorbeeld van de focus op
groei en investeringen
AEB’s bedrijfscultuur en de succesvolle groei van de afgelopen jaren wordt
ook weerspiegelt in het nieuwe hoofdkantoor. Het bedrijf heeft €32 miljoen
geïnvesteerd in een nieuw hightech gebouw in Stuttgart.
Het hoofdkantoor meet 8.950 vierkante meter kantoorruimte en biedt ruimte
aan 500 medewerkers. Het gebouw heeft een open en transparante, centraal
gelegen atrium en meer dan 400 werkplekken in heldere, flexibele, open
kantoorruimtes – zonder vaste werkplekken voor de verschillende leden van een team.
Het idee is om de communicatie, samenwerking en creativiteit onder de
medewerkers te bevorderen. De open ruimtes worden afgewisseld met ‘denktanks’,
privéruimtes, projectkamers en creatieve ruimtes. Het buitenterrein is
ingericht met kruidentuinen, een sportveld en werkplekken in de open lucht.