Met RAX binnen 16 uur duizenden clickstreams van online
shoppers omgezet in heldere visualisaties van typen customer journeys.
Coders Co., het
Amsterdamse vooraanstaande data scientists team, heeft op 23 april 2017 de Gfk
Insights track gewonnen van de Wakoopa WHAT datathon. Dankzij zijn
RAX-technologie visualiseerde het team binnen 16 uur het winkelgedrag (customer
journeys) over verschillende online shops uit duizenden clickstreams (big data)
in een interactief dashboard.
De wedstrijd
Hoe haal je zinvolle gedragsdata uit
duizenden clickstreams van online modeshoppers? De deelnemers aan de Datathon
ontvingen gebruiksgegevens van 1 maand uit de pc’s, tablets en smartphone van
een Nederlands panel. Welke websites en apps zij gebruikten, wanneer en
hoelang. Met duizenden webclicks en zoektermen, aangeleverd door organisator
Wakoopa, die deze gegevens met haar ‘passive metering technology’ met toestemming
anoniem registreert bij diverse panels.
Customer journeys over verschillende
shops in kaart
“De meeste online winkeliers kunnen
inmiddels het klantgedrag in hun eigen shop achterhalen, maar wat ze niet weten
is:
·
Hoe verhoudt dit klantgedrag zich tot dat bij andere
shops?
·
Hoe navigeren mensen door verschillende shops op hun pad
naar aankoop?
“Ons doel was het klantgedrag over de
verschillende online modeshops te visualiseren om interessante patronen en
klantsegmenten te ontdekken”, vertelt Gosia Wrzesinska PhD, CEO van Coders Co.
De uitdaging
Elk pad dat een klant doorloopt, is echter uniek. Hoe maak je daar zinvolle visualisaties van? De nacht was lang en vol uitdagingen. Met hiërarchische clustering algoritmen en de eigen RAX-programmeertaal, leverde Coders Co. een interactief dashboard op. Dat toont in één oogopslag de 9 relevant te onderscheiden customer journeys. “Dankzij RAX, dat superefficiënt overweg kan met (big) gedragsdata, behaalden we dit resultaat in 16 uur. Kun ja nagaan wat mogelijk is als we 3 dagen hebben”, aldus Gosia.
Elk pad dat een klant doorloopt, is echter uniek. Hoe maak je daar zinvolle visualisaties van? De nacht was lang en vol uitdagingen. Met hiërarchische clustering algoritmen en de eigen RAX-programmeertaal, leverde Coders Co. een interactief dashboard op. Dat toont in één oogopslag de 9 relevant te onderscheiden customer journeys. “Dankzij RAX, dat superefficiënt overweg kan met (big) gedragsdata, behaalden we dit resultaat in 16 uur. Kun ja nagaan wat mogelijk is als we 3 dagen hebben”, aldus Gosia.
Grote modeshops hebben veel ‘kijkers,
niet kopers’
Het interactieve dashboard maakt interessante conclusies mogelijk. “Zoals te verwachten, zijn langere surfsessies een duidelijke indicator voor koopintentie. Verrassender is dat, in ieder geval Nederlandse modeshoppers, vooral aan het begin van hun customer journey veel verschillende webshops bezoeken. Nog opvallender is dat vooral de grote webshops veel customer journeys hebben van het type ‘wel kijken, niet kopen’ met lage conversie, terwijl de kleinere shops vaak een meer betrokken koperspubliek hebben”, vertelt Gosia.
Het interactieve dashboard maakt interessante conclusies mogelijk. “Zoals te verwachten, zijn langere surfsessies een duidelijke indicator voor koopintentie. Verrassender is dat, in ieder geval Nederlandse modeshoppers, vooral aan het begin van hun customer journey veel verschillende webshops bezoeken. Nog opvallender is dat vooral de grote webshops veel customer journeys hebben van het type ‘wel kijken, niet kopen’ met lage conversie, terwijl de kleinere shops vaak een meer betrokken koperspubliek hebben”, vertelt Gosia.
Respondenten zeggen niet wat ze doen
“Marktonderzoekers doen
interviewonderzoek. Maar mensen zeggen of weten vaak niet helemaal wat ze doen.
Gedragsdata via registratie, de passive metering technology, zoals die van
Wakoopa, wordt daarom steeds belangrijker. Deze data zijn vooral
ongestructureerd en daardoor moeilijk te analyseren. De tijdsdimensie maakt de
analyse nog ingewikkelder. Als marktonderzoekers deze data al verzamelen, weten
ze vaak niet wat ze ermee moeten. Of het verwerken is te duur. Tijdens de
Datathon hebben wij aangetoond dat je er met RAX in zeer korte tijd waardevolle
inzichten uithaalt. RAX opent voor marktonderzoekers de deur naar een nieuw
type op gedrag gebaseerde inzichten tegen een betaalbare prijs”, aldus Gosia
Wrzesinska.
Over
Coders Co. en Journeylytics
Coders
Co. is een vooraanstaand team van data scientists dat in 2013 is gestart uit
passie voor programmeren. Het hele team heeft een PhD in Computer Science en
beschikt over jarenlange ervaring in de software-industrie. Zoals het
programmeren van embedded systemen, hacken van besturingssystemen en
uiteenlopende intelligente web-en mobiele toepassingen. Klanten zijn
onder
meer: PGGM (Nederlands Pensioenfonds) en INTAGE (een groot market research
bedrijf in Japan). Onder de naam Journeylytics heeft het team zich
gespecialiseerd in big data analyse voor customer journeys. Zie www.journeylytics.com en www.codersco.com