■
Mobiele
apps wordt door 89,5 procent van de ondervraagden beschouwd als
concurrentiefactor
■
Gebruik
hoofdzakelijk in transport management en voor technische informatie
■
Transparantie,
flexibiliteit en controle zijn de
belangrijkste voordelen van zakelijke apps
■
Algeheel
gebruik van apps is nog steeds relatief laag
Het is onmogelijk geworden om een voorstelling van het dagelijkse
privéleven zonder mobiele apps te maken. Maar welke functie vervullen zakelijke
apps, en dan met name in de gebieden internationale handel, logistiek en supply
chain management? In de Global Trade Management Agenda 2017, een studie van
software bedrijf AEB in samenwerking met de Baden-Württemberg Cooperative State
University (DHBW) in Stuttgart, is dit onderwerp onderzocht. Het onderzoek is
gebaseerd op een enquête onder 330 experts uit de logistiek, internationale
handel en supply chain management. Het resultaat: negen van de tien experts
beschouwen zakelijke apps als een belangrijke concurrentiefactor in
internationale handel en logistiek. De meeste deelnemers (86,7%) zijn het
erover eens dat het belang van zakelijke apps voor deze vakgebieden blijft
groeien.
“De resultaten laten zien dat het onderwerp bijzonder relevant is en dat we
nog maar aan het begin van een dynamische ontwikkeling staan”, benadrukt
Prof.Dr. Dirk H. Hartel, Hoofd van de Department of Business Administration
Service / Logistics Management aan de DHBW Stuttgart. “De respondenten beamen
dit, ook al worden zakelijke apps op dit moment nog niet in veel bedrijven
gebruikt.”
Logistiek loopt voorop ondanks laag gebruik van apps
Niet meer dan 17,6 procent van de respondenten geeft aan dat ze al apps in
supply chain management, logistiek of internationale handel gebruiken. Nog eens
21,1 procent is van plan om mobiele apps te implementeren. Logistiek speelt een
pioniersrol als het gaat om gebruik van apps, samen met de disciplines
administratie, verkoop en marketing. Daartegenover staat dat apps niet of
nauwelijks een rol spelen in financiën (4,7%) en in inkoop (10,2%).
In logistiek ligt de focus van de gebruikte apps op het zoeken en
verschaffen van technische informatie (28,4%). Daarnaast zijn apps relatief
wijdverbreid in transport management. Meer dan een kwart van de respondenten
gebruikt apps voor het monitoren van transport (26,1%), iets meer dan een
vijfde voor vlootbeheer (28,4%). Nog eens 20,4% van de logistiek managers
gebruikt apps voor containerbeheer. Gebruik van mobiele tools is een stuk
zeldzamer in andere logistieke gebieden, denk aan order management,
personeelsplanning of laden van vrachtauto’s. Hoe dan ook, nog eens één op de
drie respondenten uit alle toepassingsgebieden wil in de toekomst apps gaan
gebruiken.
Het onderzoek kijkt ook naar het gebruik van apps in internationale handel.
Screening tegen terreurlijsten is de meest gebruikte toepassing hier: bijna
29,4% van de respondenten gebruikt hiervoor apps, 33,8% is dat in de toekomst
van plan. Het gebruik van mobiele apps is bijzonder zeldzaam als het gaat om
exportcontrole, hoewel 36,8% van plan is hierin verandering te brengen. Ook in
douane management zullen zakelijke apps steeds breder worden toegepast. Apps
worden nog maar door een vijfde van de bedrijven gebruikt voor classificatie,
om een voorbeeld te noemen, bijna 50 procent heeft plannen daarvoor.
Transparantie, flexibiliteit en controle – de belangrijkste voordelen
Transparantie (46,9%), flexibiliteit (46,4%) en controle (46,0%) zijn de
belangrijkste voordelen van mobiele apps voor bijna de helft van de
respondenten. Slechts 30,4% daarentegen zegt dat apps zeer waarschijnlijk
zullen bijdragen aan concurrentievoordeel.
Het topmanagement is bijzonder optimistisch als het gaat over zakelijke
apps. Deze groep denkt vaker dan de andere respondenten dat de genoemde
voordelen daadwerkelijk worden gerealiseerd. Medewerkers zonder leidinggevende
functie kijken met veel meer scepsis naar mobiele apps.
“De visie van het topmanagement moet niet worden beschouwd als berekenend
optimisme, maar is meestal gebaseerd op persoonlijke ervaringen”, zegt Dr.
Ulrich Lison, Portfolio Manager en Lid van de Raad van Bestuur van AEB, die
samen met Prof.Dr. Hartel de studie heeft uitgevoerd. Tenslotte maken topmanagers
nu al vaker gebruik van zakelijke apps dan gemiddeld (ongeveer 80% tegenover
een gemiddelde van 64%).
In het onderzoek is ook gevraagd naar de top 3 succesfactoren voor het
gebruik van apps. Integratie met andere IT-systemen is de meest kritieke
succesfactor: bijna één op de twee respondenten (47%) noemt dit. De
mogelijkheid om apps op verschillende platformen te gebruiken is eveneens
belangrijk (33,3%), net als de toegevoegde waarde van de app (29,4%).
Over het onderzoek
Het onderzoek “Global Trade Management Agenda
2017 – Apps in global trade and logistics, and the top priorities in global
supply chain management” is gebaseerd op een enquête onder 330 experts uit
verschillende sectoren, afkomstig uit de disciplines logistiek, internationale
handel en supply chain management. De respondenten werken bij bedrijven van
verschillende grootte uit verschillende landen, waarbij bijna 49% in Duitsland
is gevestigd. Circa 67% van hen heeft een leidinggevende functie als hoofd van
een bedrijf, divisie, afdeling, team of project. Het onderzoek wordt jaarlijks
uitgevoerd door softwarebedrijf AEB en DHBW sinds 2013. U kunt het volledige
rapport aanvragen via www.aeb.com/study.