31.10.20

 

5 beangstigende datalekken die de wereld schokten

Juist op tijd voor Halloween kijken we naar de angstaanjagende realiteit van datalekken en belichten we vijf verhalen die niet alleen de cyberwereld beangstigden

 Halloween, de meest beangstigende dag van het jaar, staat voor de deur! Traditionele acties voor de populaire feestdag kunnen echter worden belemmerd door de pandemie die buiten woedt. In plaats van kinderen die door de straten zwerven in schrikwekkende kledij voor trick-or-treat, of volwassenen die verkleedpartijen bijwonen, zal All Hallows ’vooravond anders moeten gevierd worden. De meesten onder ons zullen waarschijnlijk in het comfort van onze huizen in dekens gehuld zijn met kopjes warme drank met pompoensmaak, naar griezelige en gruwelijke verhalen kijken, of beter nog, deze vertellen.

De cyberwereld heeft ook veel erge verhalen. Helaas zijn deze, in tegenstelling tot de verhalen die op Halloween worden verteld, heel echt.

Equifax

In 2017 was Equifax, een van de grootste kredietbeoordelingsbureaus in de Verenigde Staten, het slachtoffer van een verbazingwekkende datalek (astounding data breach). De lek die ongeveer 78 dagen duurde, werd veroorzaakt door een kwetsbaarheid in het webapplicatieframework van Apache Struts, waarvoor wel een patch was uitgegeven maar die Equifax niet op tijd had toegepast. De aanvallers achter het incident waren in staat om de hand te leggen op de persoonlijke gegevens van bijna 148 miljoen Amerikanen, 15,2 miljoen Britten en bijna 19.000 Canadezen. De gegevensverzameling omvatte een breed waaier aan persoonlijk identificeerbare informatie (PII), waaronder nummers van sociale zekerheid, geboortedata en adressen… die allemaal konden worden gebruikt om aan identiteitsfraude te doen. Wat betreft de financiële schade die Equifax heeft geleden, schat het bedrijf dat het huidige bedrag ongeveer 1,7 miljard dollar is.

Marriott

In 2018 kreeg Marriott International, een van de grootste hotelketens ter wereld, te maken met een grote datalek in verband met haar reserveringsdatabase. Marriot schatte aanvankelijk dat maar liefst 500 miljoen van zijn klanten getroffen konden zijn door het cyberincident, maar veranderde zijn schatting nadien naar 383 miljoen. De gastinformatie die tijdens het incident was gecompromitteerd, omvatte een combinatie van naam, postadres, telefoonnummer, e-mailadres, paspoortnummer, Starwood Preferred Guest (SPG) -accountinformatie, geboortedatum, geslacht, aankomst- en vertrekinformatie, reserveringsdatum en communicatie voorkeuren. In sommige gevallen werden ook de betaalkaartnummers en hun vervaldatum gecompromitteerd. De gecompromitteerde gegevens kunnen worden gebruikt bij een breed scala aan aanvallen, waaronder phishing, social engineering-aanvallen, creditcardfraude en identiteitsfraude. Tot dusver heeft het bedrijf ongeveer 72 miljoen dollar kosten gemaakt door de inbreuk, maar 71 miljoen dollar werd vergoed door de verzekering. Het kan best dat Marriott nog een flinke som aan boetes verwacht, aangezien de Britse gegevensbeschermingsautoriteit de hotelketen een boete van £ 99 miljoen (US $ 123 miljoen) wil geven.

 eBay

Als een van 's werelds grootste online marktplaatsen, vooral bekend om zijn verkoop in veilingstijl, heeft eBay waarschijnlijk weinig introductie nodig. In 2014 maakte het bedrijf bekend dat het slachtoffer was geworden van een aanval waarbij maar liefst 145 miljoen van zijn actieve gebruikers getroffen werden. Volgens het bedrijf was de oorsprong van de aanval terug te brengen op het compromitteren van een klein aantal inloggegevens van werknemers. De gegevens die bij de inbreuk waren gecompromitteerd, omvatten persoonlijke informatie van klanten, zoals namen, e-mailadressen en fysieke adressen, telefoonnummers en geboortedata, alsook gecodeerde wachtwoorden, die allemaal konden worden gebruikt in verschillende vormen van cyberaanvallen en pogingen om potentiële slachtoffers te bedriegen.

Target

In 2013 kreeg Target, een van de grootste retailers in de Verenigde Staten, te maken met een grote datalek die meer dan 41 miljoen betaalkaartaccounts van klanten trof, alsook contactgegevens van meer dan 60 miljoen klanten. De cybercriminelen achter de aanval hadden toegang tot klantnamen, telefoonnummers, e-mailadressen, creditcard- en betaalpasnummers met vervaldatums, versleutelde pincodes en creditcardverificatiecodes. Volgens Target waren de pincodes versleuteld met de Triple Data Encryption Standard, waardoor ze moeilijk te kraken waren. Met behulp van de informatie die tijdens de inbreuk is verzameld, konden de cybercriminelen creditcardfraude en identiteitsfraude plegen. In de nasleep van het incident bood Target kredietbewakingsdiensten aan en schikte het een class action-rechtszaak van $ 10 miljoen waarin het beloofde tot $ 10.000 te betalen aan klanten. Het moest verder ook een schikking betalen van 18,5 miljoen dollar.

Friend Finder

In 2016 werd FriendFinder Network, het dating- en entertainmentbedrijf voor volwassenen, aangevallen waardoor meer dan 412 miljoen gebruikersaccounts (exposing over 412 million user accounts) blootgesteld werden. De enorme datalek omvatte 339 miljoen accounts van de AdultFriendFinder.com-website en 15 miljoen verwijderde accounts die niet uit de databases waren verwijderd. De gegevensverzameling bestond uit 20 jaar aan records van de grootste websites van het bedrijf en omvatte gebruikersnamen, e-mailadressen, wachtwoorden, gegevens van sitelidmaatschap, browserinformatie, IP-adres dat het laatst werd gebruikt om in te loggen en zelfs of de gebruiker voor items had betaald . Het is vermeldenswaard dat de wachtwoorden, die blijkbaar in kleine letters waren omgezet, ofwel in het duidelijke of gecodeerde als een SHA-1-hash werden opgeslagen, wat geen afdoende veiligheidsmaatregel is en de meeste wachtwoorden gemakkelijk en snel gekraakt werden. Hoewel mensen in deze tijd liberaler zijn, zouden ze er waarschijnlijk niet van houden om voor hun bezoeken of activiteiten op dergelijke websites te adverteren en dit hoogstwaarschijnlijk geheim te houden. Helaas zouden de gelekte gegevens het voor Black Hats mogelijk maken om gemakkelijk deze personen als doelwit te nemen en de gegevens te gebruiken om hun reputatie te ruïneren, hen te chanteren met de dreiging om gevoelige informatie te onthullen die ze graag verborgen zouden willen houden, of de gekraakte wachtwoorden te gebruiken bij verdere aanvallen (credential-stuffing attacks).

Dit zijn natuurlijk slechts enkele van de enge verhalen die de cyberwereld te bieden heeft. Hoewel ze misschien ongemakkelijk zijn om te lezen, moeten deze cyberincidenten dienen als waarschuwingsverhalen voor zowel consumenten als bedrijven - dat cyberbeveiliging nooit over het hoofd mag gezien worden.

https://www.welivesecurity.com/category/cybersecurity/?utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=wls-newsletter-301020