18.5.10

SkillTeam wint belangrijk IT contract bij ALPRO

SkillTeam wint belangrijk IT contract bij ALPRO

Brussel, Wevelgem, 11 mei 2010 - Alpro, de Europese pionier in voedingsproducten en drank op basis van soja, heeft een belangrijke overeenkomst getekend met SkillTeam voor de installatie van een volledig nieuwe IT infrastructuur.
Alpro, dat vorig jaar door Vandemoortele aan de Amerikaanse Dean Food Company (NYSE:DF) verkocht werd, beschikt over vestigingen in België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk , Duitsland en Nederland. Zijn producten worden ook in gans Europa verkocht via exclusieve partnerships. Alpro telt ongeveer 750 medewerkers.
Door de overname door Dean Foods moest Alpro, dat tot dan de IT infrastructuur en toepassingen van Vandemoortele gebruikte, aan een volledig nieuwe eigen infrastructuur gaan denken. Hoewel het nu een dochter is van Dean Foods, blijft het volledig zelfstandig werken. In november 2009 werd een RFP uitgestuurd naar alle grote spelers op de Belgische markt. Na een grondige evaluatie van de ingezonden voorstellen, koos Alpro uiteindelijk om met SkillTeam in zee te gaan.
De oplossing die SkillTeam aanbood, omvat het ontwerp, de configuratie en de implementatie van het serverplatform, een ‘highly secure’ netwerkinfrastructuur en de nodige ondersteuningsdiensten tijdens de komende jaren. Eric Lagrange, ICT Manager van Alpro, voegt hieraan toe: 'We waren onder de indruk omdat tijdens de talrijke meetings met SkillTeam niet alleen de kennis en kunde van het team opviel maar ook hun doelgerichte manier om de juiste oplossing uit te bouwen. Bovendien beschikt SkillTeam over een team waar de mensen die het project gaan uitwerken reeds bij de pre-sales betrokken waren en ons konden overtuigen van hun capaciteiten,''
'We zijn bijzonder verheugd dat zo'n boeiende opdracht aan SkillTeam werd toevertrouwd', vervolgt Steve Dierckens, algemeen directeur van SkillTeam. 'Kwaliteit leveren door te focussen op performantie en continuïteit, de service constant te verbeteren en de kosten te drukken zowel tijdens de implementatie als tijdens de opvolging van het project, bewijst niet alleen dat we de noden van de klant begrijpen maar tevens dat we de gepaste oplossing tegen de beste voorwaarden kunnen aanbieden.'
'We hebben voor integrator SkillTeam, een 100% dochter van IBM, gekozen omwille van de professionele aanpak en capaciteit om Alpro op Europees niveau te ondersteunen. Skillteam kan zo één van onze lange termijn partners worden die de groei strategie van Alpro in Europa mede dient te ondersteunen’ aldus Paul
Denayer, CFO van Alpro.
Het project moet tegen het einde van dit jaar helemaal rond zijn. Om dit te verwezenlijken zal een team van 5 à 10 mensen hieraan werken.

Over Alpro
Alpro is de Europese pionier in sojaproducten. Al meer dan 30 jaar richt Alpro zich op gezondheid en welzijn en op de duurzame productie van smaakvolle producten die de unieke voedingswaarden van sojabonen behouden. Vandaag is Alpro met de merken Alpro soya® en Provamel® de Europese marktleider in sojaproducten. Alpro stelt ongeveer 750 medewerkers tewerk en realiseert een omzet van ongeveer 260 miljoen euro. Alpro beschikt in België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk en Nederland over 4 productie-eenheden. Meer informatie op www.alprosoya.com

R&M houdt verantwoord ondernemen hoog in het vaandel

R&M houdt verantwoord ondernemen hoog in het vaandel

Eerste presentatie van maatschappelijke verantwoording van Zwitserse kabelfabrikant R&M richt zich op kwaliteit en duurzaamheid
Meer stageplaatsen en minder CO2

Brussel, Wetzikon, 11 mei 2010 – Reichle & De-Massari AG (R&M), de Zwitserse producent van netwerk¬bekabeling, wil een voorbeeld zijn op het gebied van sociaal, ethisch en ecologisch verantwoord ondernemen. Het internationaal opererende bedrijf legt voor de eerste maal verantwoording af van zijn inspanningen voor eerlijk zakendoen, maatschappelijke betrokkenheid en duurzaam produceren. Een en ander is vervat in een CSR (Corporate Social Responsibility) rapport, dat informatie verschaft over doelstellingen, normen en waarden voor management, werknemers, partners, klanten en het milieu. Eén van de maatregelen die R&M zal nemen, is de CO2-uitstoot van de hoofdvestiging in Wetzikon dit jaar met 30% verminderen. R&M heeft daarnaast sinds 2008 het aantal stagewerkplekken in de hoofdvestiging verdubbeld. Het bedrijf wil ook de gezondheid en het welzijn van zijn 600 werknemers verbeteren en meer investeren in innovaties.

CEO Martin Reichle legt uit: “Sinds onze oprichting, 46 jaar geleden, hebben wij op voorbeeldige wijze zaken gedaan, bewust van onze verantwoordelijkheid en met oog voor de toekomst. Met dit CSR- rapport leggen wij openlijk vast wat wij aan duurzaamheid gedaan hebben en doen.” Met het uitgeven van een CSR-rapport sluit het familiebedrijf zich aan bij grote, beursgenoteerde ondernemingen, die regelmatig verslag uitbrengen over hun inspanningen op het gebied van duurzaamheid. R&M is hiermee pionier in zijn sector.

R&M is koploper in de kabelindustrie voor wat betreft kwaliteit en de planning van het bedrijf strekt zich veel verder uit dan het ontwikkelen, fabriceren en leveren van producten. De leiding van het bedrijf richt zich even sterk op de economie als op ecologie en sociale betrokkenheid. R&M volgt hiermee de definitie van duurzaamheid, die de Commissie Brundtland in 1987 heeft uitgegeven en handelt dienovereenkomstig. Martin Reichle: “Het doel is operationele activiteiten te ontplooien waar iedereen voordeel bij heeft.”

Het milieu zal er voordeel bij hebben als R&M verhuist naar het nieuwe fabriekscomplex en logistiek centrum in Wetzikon: de R&M-kubus. Het is één van de grootste en meest geavanceerde bedrijfscomplexen met gering energieverbruik in Zwitserland. Het draait zonder gebruik te maken van fossiele brandstoffen. Het nieuwe gebouw zal 30% minder koolstofdioxide uitstoten dan vergelijkbare gebouwen met conventionele energievoorzieningen en verwarming. Onlangs heeft R&M zijn wereldwijde logistiek geoptimaliseerd. Zo hoeven goederen bijvoorbeeld maar één maal per week afgeleverd te worden. Dat scheelt een groot aantal vrachtwagenritten.

In zijn CSR-rapport verplicht R&M zich tot het voeren van een personeelsbeleid dat gebaseerd is op duurzame waarden met de nadruk op de belangen en kwaliteiten van de werknemers. Deze uitgangspunten leiden tot een grotere motivatie, tevredenheid en bereidheid tot innovaties. Eén van de aandachtspunten in het CSR-rapport is bevordering van de gezondheid door middel van een brede reeks aan activiteiten voor alle medewerkers wereldwijd. Het ziekteverzuim in de onderneming daalde in 2009 tot 1,7%.
In de vergaderkamers van het nieuwe hoofdkantoor worden hoge tafels geplaatst om een gezonde afwisseling van zit- en stahouding te bevorderen. Ervaring leert dat vergaderingen doelmatiger worden en ongeveer één derde korter duren als de deelnemers staan. Voor R&M is dat ook een voorbeeld van echte duurzaamheid in de praktijk.

Het bedrijf neemt bovendien zijn sociale verantwoordelijkheid door het scheppen van meer stagewerkplekken binnen de onderneming. Sinds 2008 heeft R&M het aantal stage- en leerwerkplekken verdubbeld. Jonge mensen uit de omgeving van Zürich in Zwitserland hebben hieraan het meeste voordeel. Het aantal opleidingsplaatsen is 8%; dat is 2,3% hoger dan het Zwitserse gemiddelde.
Het CSR-rapport gaat uitgebreid in op de betrekkingen met toeleveranciers en partners. Die relaties kenmerken zich eveneens door kwaliteit, wederzijds respect en duurzaamheid.

Over R&M
Reichle & De-Massari AG (R&M) is een Zwitserse ontwikkelaar en producent van bekabelinginfrastructuren. Het bedrijf is in 30 landen actief met een eigen verkooporganisatie en levert complete bekabelingsystemen voor kantoren, woningen, telecombedrijven en industriële toepassingen, die door erkende installateurs worden gemonteerd en gecertificeerd. Met een omzet van SFr 192 miljoen in 2009 en wereldwijd 600 medewerkers, behoort R&M tot de top 500 bedrijven in Zwitserland.

LES OURSONS HARIBO TRANSPORTÉS EN PALETTES BLEUES CHEP

LES OURSONS HARIBO TRANSPORTÉS EN PALETTES BLEUES CHEP
Haribo triple son volume d’affaires avec CHEP

Malines, le 18 mai 2010 – Haribo, un des fabricants de confiserie les plus connus en Europe et producteur des fameux oursons, a décidé d’utiliser les palettes bleues CHEP de grande taille (1 200 x 800 mm) pour la distribution de ses produits en Belgique et aux Luxembourg en plus de celles utilisées pour l’exportation en Europe.
«Nous utilisons les palettes Display CHEP depuis de nombreuses années et désormais nous avons décidé d’étendre cette utilisation aux palettes de grande taille du fait de l’amélioration de la qualité et des économies générées par rapport au système d’échange traditionnel de palettes blanches », explique Wilfried De Cleyn, directeur de la logistique chez Haribo Belgique.

Haribo utilisait déjà les palettes Display CHEP pour le transport et la présentation en magasin sur les marchés belges et luxembourgeois ainsi que les palettes de grande taille CHEP pour les transports internationaux compte tenu du réseau mondial unique que CHEP offre à ses clients. Ce nouveau contrat représente 20.000 mouvements de palettes supplémentaires par an.

« Nos clients utilisent de plus en plus l’entreposage automatisé qui nécessite une disponibilité garantie de palettes de qualité supérieure. Tant pour nos transporteurs que pour nous, la gestion des services d’échange de palettes blanches revenait plus cher et demandait plus de temps. De plus, la qualité des palettes d’échange devient moins bonne. C’est pour ces raisons qui nous avons décidé d’étendre notre collaboration avec CHEP », poursuit Wilfried De Cleyn.

« Nous sommes très heureux de la décision prise par Haribo d’étendre sa collaboration avec CHEP et que le groupe ait compris les avantages importants dont il va bénéficier par rapport au système d’échange de palettes blanches », déclare Christophe Campe, directeur général de CHEP Benelux. « Nous sommes surpris que de nombreux utilisateurs des services d’échange de palettes blanches n’aient pas encore analysé les coûts réels de ces services, tant pour eux-mêmes que pour leurs prestataires logistiques », poursuit Christophe Campe. « Les utilisateurs des services de gestion-location de palettes CHEP bénéficient d’une visibilité totale des coûts de leurs palettes et sont ainsi capables de gérer en conséquence leurs dépenses en la matière ».

Riche de près de 35 ans d’expérience dans la gestion de son système de palettes en Europe, CHEP offre aux sociétés un service gratuit pour les aider à analyser leurs coûts totaux en palettes. « Nous sommes fiers de pouvoir offrir ce service aux sociétés désirant calculer le montant total des coûts engendrés par leurs activités de manutention de palettes. Notre expérience a démontré qu’en procédant ainsi, ces sociétés sont en mesure d’apprécier les avantages offerts par le choix des services de gestion-location de palettes CHEP. Celui-ci leur garantit non seulement l’approvisionnement en matériels de qualité, mais permet également des économies et offre des avantages écologiques importants car les palettes CHEP circulent en continu à travers la chaîne logistique ».

À propos de HARIBO
Haribo a été fondée à Bonne, en 1920, par Hans Riegel. Son capital de départ consistait en un sac de sucre, une plaque de marbre, un tabouret, un rouleau, un four et un chaudron de cuivre. C’est comme cela que les fondations de la marque qui est aujourd’hui célèbre dans le monde entier ont été posées. Le nom de la société est l’acronyme de HAns RIegel BOnn. Depuis la mort de son fondateur, ses fils, Hans Jr. et Paul Riegel (décédé en 2009), ont géré l’entreprise. Aujourd’hui, Haribo compte plus de 6 000 collaborateurs, cinq sites de production de confiserie en Allemagne et 11 autres sites en Europe. Les produits Haribo sont vendus dans plus de 100 pays.